Doorgaan naar hoofdcontent

Sp!tsmuis #hondenleven

De zoon van mijn lief is 13 en een ontzettend leuk joch. Hij is gezellig, gevoelig, sociaal, heeft oog voor details en beschouwd de aardse en buitenaardse problematiek.

Met regelmaat wordt door zoon een zielig dier het huis binnen gesmokkeld. Een bij met een halve vleugel, een slak met spijsverteringsproblemen of een lieveheersbeestje die een poot mist. Respectievelijk vind ik ze terug in suikerwater, een krop ijsbergsla en tussen het toiletpapier (want lekker zacht voor het pootje). 

Onze nieuwste gast is een baby sp!tsmuis. Het muisje heeft net wat haartjes en woont in een prinsheerlijk paleis bovenop een kruik, gemaakt van karton, keukenpapier en mos. De carnivoor krijgt vliegen uit de vensterbank, kaas, gedroogde rivierkreeftjes en melk. Zoon vindt het heel zielig als we niet voor hem zorgen, want de muis is ook al zijn mama, broertjes en zusjes kwijt. 

De sp!tsmuis is via de voordeur naar binnengesmokkeld. Mijn lief zei geen nee toen de smokkelwaar gepresenteerd geïntroduceerd werd. Het resultaat is dat ik nu met een muis in mijn maag gesplitst zit, die ik om de zoveel uur voer met een voedingspen, anders vind ik het ook zielig. Vanaf werk communiceer ik met het thuisfront om het voeden te stimuleren, want beide heren hebben de neiging hun snor te drukken.

24 uur is Hubert nu bij ons. Ja, ja hij heeft ook al een naam. Ik kreeg net een apje dat Hubert niet wil eten, ondanks het twee sterren menu. Ik hoop dat het grappige beestje het redt.  

#muizenleven




 

Populaire posts van deze blog

Afscheid #hondenleven

De laatste week in mijn huis, donderdag is het zover, dan gaan Sam en ik over naar het nieuwe huis. Dozen staan gestapeld te wachten op de verhuizers. De boekenkast die achterblijft, ziet er wat verloren uit, zonder alle kleurige kaften en tierelantijntjes. De vensterbank is leeg en het valt me nu pas op hoe ruim de badkamer is zonder smeerseltjes, flesjes en zeepjes. De aanblik hiervan helpt bij het ‘onthuizen’, hoewel ik het al weken voor elkaar krijg om de hete brij van afscheid heen te draaien. Sam is ondertussen al dagen alert. Hij springt bovenop een verhuisdoos of wijkt niet van de mat bij de voordeur. Zodra de deur opengaat, rent hij naar de auto, wacht op het geluidje van automatische ontgrendeling, springt met een soepele sprong in de achterbak, waar het wachten wordt voortgezet. Hij verliest me geen moment uit het oog en slaapt daardoor weinig. De afgelopen twee weken heb ik mijn dagen flink volgepland, zodat ik niet hoef stil te staan. Stilstaan betekent het toestaan van he

Nomade #hondenleven

“Waar een deur sluit, gaat een raam open.”  In tijden van ongemak, vliegt de filosofische onzin je om de oren. Het algoritme van sociale media voorziet in een onuitputtelijke voorraad poëtische teksten, zolang je blijf klikken. Los van algoritme geeft het leven altijd nieuwe paden om te verkennen en te bewandelen. Vooral dat laatste vindt Sam een prettige bijkomstigheid. Sinds een aantal weken wonen Sam en ik tijdelijk in een trailer, althans zo noem ik het stulpje. De stacaravan is met veel liefde door de eigenaren opgeknapt en ingericht. De grappen over de tijdelijke huisvesting zijn natuurlijk snel gemaakt. Tegenwoordig krijg ik geen appje meer zonder dat deze wordt afgesloten met #trailertrash.  Voor Sam is dit het ultieme leven. Het onderkomen staat diep weggestopt in de Drentse bossen, waar we samen verblijven tot ons nieuwe huis in de stad wordt opgeleverd. Tot die tijd zit hij onder de teken, heeft hij plezier met de buurtkonijnen en is zich aan het bekwamen als waakhond.  In m

Naoberschap #hondenleven

Sam en ik kijken elkaar aan, allebei de wallen op de knieën. Hij van het drukdoende zijn met het afbakenen van zijn territorium op de nieuwe stek. Ik, omdat ik verhuizen schromelijk onderschat heb en nu als uitgeknepen citroen door het leven ga. We moeten allebei wennen. Hij, omdat het bos 1 minuut verderop, door de wind gedragen, zijn neus streelt met smakelijke geurtjes. Ik, omdat het hier zo verrekte stil is. We wonen nu ‘op het dorp’. Op Google maps heb ik diverse korte en snelle routes richting de stad berekend. Met een elektrische fiets is de binnenstad dertig minuten, voor mij, tot dusver een belangrijk gegeven. Waar ik niet aan moet wennen zijn de aardige en leuke buren in ‘mijn straatje’. Godzijdank diverser dan in mijn dromen. Allemaal weggetrokken uit de stad om uiteenlopende redenen.  Zoals goed naoberschap betaamd, doe ik een rondje buren. Wat leuk om zo kennis te maken. Überhaupt hangt het hele dorp aan elkaar van een praatje. Bij de bakker, de slager en de dierenwinkel h