Doorgaan naar hoofdcontent

Guus #hondenleven

Sam heeft een nieuwe vriend, Guus. Guus is een gitzwarte ‘chien de Rue’ met amberkleurige ogen uit Griekenland. Het blaft dus wat lastig met elkaar, gezien de Spaanse achtergrond van Sam.

Ik vind het baasje van Guus leuk en hij mij.  Daardoor leren de hondjes elkaar kennen. Dit verloopt wat testosteron gevoelig en leidt meest van de tijd tot hilarische taferelen, waarbij beide heren niet onder doen voor clownesk gedrag.

Als Sam bij Guus komt of visa versa, gaan ze eerst in de tuin. Daar draaien ze een poosje om elkaar heen. Sam lijkt dan op spitzen te lopen, met de staart hoog in de lucht en een waakzame hanenkam op zijn rug. Guus, een paar jaar jonger, snapt geen fluit van het hautaine gedrag van Sam en gooit beide voorpoten in de lucht om ze in een V-vorm op de grond te laten neerkomen. De uitnodiging van de hond om te spelen wordt beantwoord met een dikke drol bovenop de voetbal van Guus.

Eenmaal binnen houden beide honden nauwlettend in de gaten wie van hen aandacht krijgt. Ook als we elkaar even aandacht geven, is er wel een hond die zijn heupen tegen mijn been aangooit of er klinkt een zachte piep. 

Ook pikken ze speeltjes van elkaar om vervolgens met een enorme hyperfocus uitgebreid aandacht te besteden aan een verlepte tennisbal. Als alle grenzen getest zijn, gaat de één triomfantelijk op de plaats van de ander liggen en andersom. 

Nu wil het feit dat Guus thuis wel eens op de bank mag. Mijn hond mag dat niet, maar ik geef hem geen ongelijk om het te proberen op plekken waar het wel mag. De eerste keer dat Sam overmoedig de bank van Guus betrad zat hij binnen enkele seconden met zijn kont weer op de grond. Hij werd letterlijk van de bank gesnauwd. De keer daarna gooide Guus zich als een ware dramaqueen tussen mij en zijn baasje in. Momenteel is er een wankele overeenkomst tussen de hondjes, als Sam aan mijn kant ligt en Guus aan de kant van zijn baas, dan kunnen beide heren hier in principe mee leven. Maar let op, het moment dat de één een aaitje meer krijgt dan de ander wordt er diep gezucht of worden we dramatisch aangestaard, alsof we ze voor het leven verraden hebben.

Buiten hebben de honden een ander ritueel. Eerst zoeken ze gezamenlijk een boom uit. Dan wordt er gecheckt of de blaas vol genoeg is. Vervolgens pissen ze om de beurt tegen de boom aan, net zo lang tot de laatste druppels urine uit de blaas geperst zijn. Na het snuffel- en geurfestijn rennen ze achter elkaar aan, vangen ze muizen en likken ze gelukzalig aan een hoopje zand, waar een loops teefje haar geur heeft achtergelaten.

Eenmaal in één van beide huizen, drinken ze uitdagend uit elkaars waterbak en gaan ze op hun plaats of op de bank, afhankelijk van welk huis we zijn. Guus valt in diepe slaap, Sam staart ons de rest van de avond aan.

#hondenleven


Tekening door Peter Doorn




Populaire posts van deze blog

Afscheid #hondenleven

De laatste week in mijn huis, donderdag is het zover, dan gaan Sam en ik over naar het nieuwe huis. Dozen staan gestapeld te wachten op de verhuizers. De boekenkast die achterblijft, ziet er wat verloren uit, zonder alle kleurige kaften en tierelantijntjes. De vensterbank is leeg en het valt me nu pas op hoe ruim de badkamer is zonder smeerseltjes, flesjes en zeepjes. De aanblik hiervan helpt bij het ‘onthuizen’, hoewel ik het al weken voor elkaar krijg om de hete brij van afscheid heen te draaien. Sam is ondertussen al dagen alert. Hij springt bovenop een verhuisdoos of wijkt niet van de mat bij de voordeur. Zodra de deur opengaat, rent hij naar de auto, wacht op het geluidje van automatische ontgrendeling, springt met een soepele sprong in de achterbak, waar het wachten wordt voortgezet. Hij verliest me geen moment uit het oog en slaapt daardoor weinig. De afgelopen twee weken heb ik mijn dagen flink volgepland, zodat ik niet hoef stil te staan. Stilstaan betekent het toestaan van he

Nomade #hondenleven

“Waar een deur sluit, gaat een raam open.”  In tijden van ongemak, vliegt de filosofische onzin je om de oren. Het algoritme van sociale media voorziet in een onuitputtelijke voorraad poëtische teksten, zolang je blijf klikken. Los van algoritme geeft het leven altijd nieuwe paden om te verkennen en te bewandelen. Vooral dat laatste vindt Sam een prettige bijkomstigheid. Sinds een aantal weken wonen Sam en ik tijdelijk in een trailer, althans zo noem ik het stulpje. De stacaravan is met veel liefde door de eigenaren opgeknapt en ingericht. De grappen over de tijdelijke huisvesting zijn natuurlijk snel gemaakt. Tegenwoordig krijg ik geen appje meer zonder dat deze wordt afgesloten met #trailertrash.  Voor Sam is dit het ultieme leven. Het onderkomen staat diep weggestopt in de Drentse bossen, waar we samen verblijven tot ons nieuwe huis in de stad wordt opgeleverd. Tot die tijd zit hij onder de teken, heeft hij plezier met de buurtkonijnen en is zich aan het bekwamen als waakhond.  In m

Naoberschap #hondenleven

Sam en ik kijken elkaar aan, allebei de wallen op de knieën. Hij van het drukdoende zijn met het afbakenen van zijn territorium op de nieuwe stek. Ik, omdat ik verhuizen schromelijk onderschat heb en nu als uitgeknepen citroen door het leven ga. We moeten allebei wennen. Hij, omdat het bos 1 minuut verderop, door de wind gedragen, zijn neus streelt met smakelijke geurtjes. Ik, omdat het hier zo verrekte stil is. We wonen nu ‘op het dorp’. Op Google maps heb ik diverse korte en snelle routes richting de stad berekend. Met een elektrische fiets is de binnenstad dertig minuten, voor mij, tot dusver een belangrijk gegeven. Waar ik niet aan moet wennen zijn de aardige en leuke buren in ‘mijn straatje’. Godzijdank diverser dan in mijn dromen. Allemaal weggetrokken uit de stad om uiteenlopende redenen.  Zoals goed naoberschap betaamd, doe ik een rondje buren. Wat leuk om zo kennis te maken. Überhaupt hangt het hele dorp aan elkaar van een praatje. Bij de bakker, de slager en de dierenwinkel h