Doorgaan naar hoofdcontent

Texel #hondenleven

Sam en ik zijn op pad, we gaan naar Texel. Eenmaal op de boot, in de auto, geeft mijn navigatie aan dat ik midden op de Waddenzee beter linksaf kan slaan. Vijf minuten later adviseert het onding om te keren. Onderwijl klaagt Sam, af en toe, met een zielig piepje. Hij heeft geen idee dat hij onderweg is naar zijn lievelingsstek; strand en duin. 


Eenmaal op het eiland, is het onderkomen voor de komende dagen snel gevonden. We gaan gelijk op pad. Sam is bij het voelen van het zachte zand onder zijn pootjes, uitzinnig. Hij rent het eerste kwartier keihard rondjes. Daarna speelt hij leuk met een andere hond, die net als Sam vooral heel hard wil rennen. 


Iedereen heeft een lievelingseiland en de mijne is niet persé Texel, maar WAUW wat een prachtige woestenij zo half maart. De golven beuken tegen het strand. Dikke witte schuimkoppen vinden na het water al rollend het zand. Dit laatste vindt Sam weer geinig, dartelend rent hij achter het schuim aan.


Het is op het strand één grote Lexa kolonie. De opmaat naar het broedseizoen is begonnen en met name de meeuwen hebben het druk met het zoeken van een partner. Een verdwaalde scholekster en strandlopertje flaneren in hun beste verenpak tussen het meeuwengepeupel, maar dit zet geen zoden aan de dijk. Althans niet op liefdesgebied, de meeuwen hebben uitsluitend oog voor elkaar. Vanaf diverse duintoppen en het strand bespieden ze elkaar. De activiteiten worden nauwlettend in de gaten gehouden en bij misstanden lijkt het alsof de duinmeeuwen zich inmengen met de strandmeeuwen. De vogels op het strand hebben al een partnerkeuze gemaakt en niet altijd naar tevredenheid van de duinmeeuwen. Onder luid gekrijs wordt de orde hersteld en een meeuw, die had ingezet op een lang en gelukkig leven, flink op zijn kop gepikt.

  

Als Sam en ik voorbij de meeuwen zijn keert de rust terug. Meneer heeft inmiddels in twee karkassen liggen rollen en zich tegoed gedaan aan een paardenvijg. Hij kijkt innig tevreden. De zon breekt door en dit maakt het een tikkeltje aangenamer, terwijl ik gestaag tegen de wind inloop. Heerlijk, niet alleen Sam, maar ook ikzelf word hier intens gelukkig van. 


Als we van het strand aflopen, rijd ik langs de supermarkt voor wat proviand en een Texels Skuumkoppe. Terug in de auto ligt Sam heerlijk te slapen en bedenk ik alvast waar we morgen gaan wandelen, op dit prachtige eiland. 


Vlakbij mijn huisje zie ik ineens allemaal jonge lammetjes in de wei. De moeder houdt mij goed in de gaten en kijkt enigszins nuffig. Ze houdt haar kroost dichtbij en staart mij weg. Ik kijk nog even naar het schattige tafereel. Wat is de aankomende lente toch een prachtig jaargetijde. 


#hondenleven















Populaire posts van deze blog

Afscheid #hondenleven

De laatste week in mijn huis, donderdag is het zover, dan gaan Sam en ik over naar het nieuwe huis. Dozen staan gestapeld te wachten op de verhuizers. De boekenkast die achterblijft, ziet er wat verloren uit, zonder alle kleurige kaften en tierelantijntjes. De vensterbank is leeg en het valt me nu pas op hoe ruim de badkamer is zonder smeerseltjes, flesjes en zeepjes. De aanblik hiervan helpt bij het ‘onthuizen’, hoewel ik het al weken voor elkaar krijg om de hete brij van afscheid heen te draaien. Sam is ondertussen al dagen alert. Hij springt bovenop een verhuisdoos of wijkt niet van de mat bij de voordeur. Zodra de deur opengaat, rent hij naar de auto, wacht op het geluidje van automatische ontgrendeling, springt met een soepele sprong in de achterbak, waar het wachten wordt voortgezet. Hij verliest me geen moment uit het oog en slaapt daardoor weinig. De afgelopen twee weken heb ik mijn dagen flink volgepland, zodat ik niet hoef stil te staan. Stilstaan betekent het toestaan van he

Nomade #hondenleven

“Waar een deur sluit, gaat een raam open.”  In tijden van ongemak, vliegt de filosofische onzin je om de oren. Het algoritme van sociale media voorziet in een onuitputtelijke voorraad poëtische teksten, zolang je blijf klikken. Los van algoritme geeft het leven altijd nieuwe paden om te verkennen en te bewandelen. Vooral dat laatste vindt Sam een prettige bijkomstigheid. Sinds een aantal weken wonen Sam en ik tijdelijk in een trailer, althans zo noem ik het stulpje. De stacaravan is met veel liefde door de eigenaren opgeknapt en ingericht. De grappen over de tijdelijke huisvesting zijn natuurlijk snel gemaakt. Tegenwoordig krijg ik geen appje meer zonder dat deze wordt afgesloten met #trailertrash.  Voor Sam is dit het ultieme leven. Het onderkomen staat diep weggestopt in de Drentse bossen, waar we samen verblijven tot ons nieuwe huis in de stad wordt opgeleverd. Tot die tijd zit hij onder de teken, heeft hij plezier met de buurtkonijnen en is zich aan het bekwamen als waakhond.  In m

Naoberschap #hondenleven

Sam en ik kijken elkaar aan, allebei de wallen op de knieën. Hij van het drukdoende zijn met het afbakenen van zijn territorium op de nieuwe stek. Ik, omdat ik verhuizen schromelijk onderschat heb en nu als uitgeknepen citroen door het leven ga. We moeten allebei wennen. Hij, omdat het bos 1 minuut verderop, door de wind gedragen, zijn neus streelt met smakelijke geurtjes. Ik, omdat het hier zo verrekte stil is. We wonen nu ‘op het dorp’. Op Google maps heb ik diverse korte en snelle routes richting de stad berekend. Met een elektrische fiets is de binnenstad dertig minuten, voor mij, tot dusver een belangrijk gegeven. Waar ik niet aan moet wennen zijn de aardige en leuke buren in ‘mijn straatje’. Godzijdank diverser dan in mijn dromen. Allemaal weggetrokken uit de stad om uiteenlopende redenen.  Zoals goed naoberschap betaamd, doe ik een rondje buren. Wat leuk om zo kennis te maken. Überhaupt hangt het hele dorp aan elkaar van een praatje. Bij de bakker, de slager en de dierenwinkel h